Einführung
TD: Jahrgang 18, Heft 2021, 2, Seite 141–146
TD: Jahrgang 18, Heft 2021, 2, Seite 141–146
TD: Jahrgang 18, Heft 2021, 2, Seite 147–152
TD: Jahrgang 16, Heft 2019, 2, Seite 185–189
TD: Jahrgang 15, Heft 2018, 2, Seite 151–155
TD: Jahrgang 15, Heft 2018, 2, Seite 157–161
TD: Jahrgang 11, Heft 2014, 2, Seite 181–184
TD: Jahrgang 11, Heft 2014, 2, Seite 185–188
TD: Jahrgang 11, Heft 2014, 2, Seite 221–233
Es folgt die Zusammenfassung in englischer Sprache following the article short description
In his function as Amtshauptmann ( District Head ) of Annaberg (1928–1945), Freiherr Adolf von Wirsing belonged to that elite of public officials who are considered the representatives of authoritarian, traditional national thinking. However, in both German dictatorships he also appeared as a stubborn character who dared open criticism. Nevertheless, during the NS period Wirsing was a loyal public servant. In the GDR, however, he risked opposition. Several institutions were involved in the respective issues connected to Wirsing, State Security among them.
TD: Jahrgang 8, Heft 2011, 1, Seite 160–164
TD: Jahrgang 7, Heft 2010, 1, Seite 165–168
TD: Jahrgang 6, Heft 2009, 1, Seite 49–68
Die 1989/90 in der DDR gegründeten Runden Tische verstanden sich nicht als demokratische Einrichtungen, sondern als dringend erforderliche Instrumente der Krisenbewältigung und der Demokratisierung. In dem folgenden Beitrag wird nach den Anteilen der Runden Tische der Bezirke am Demokratisierungsprozess gefragt. Dabei geht es vor dem Hintergrund gemeinsamer und unterschiedlicher Merkmale vor allem um die jeweiligen Ziele, Vorgehensweisen und Chancen für eine erfolgreiche Tätigkeit der 15 Gremien sowie um die Modalitäten der Zusammenarbeit mit den staatlichen Bezirksinstitutionen.
Es folgt die Zusammenfassung in englischer Sprache following the article short description
The Round Tables founded in the GDR in 1989/90 did not understand themselves as democratic institutions but as urgently necessary tools for coping with the crisis and for democratization. The following contribution asks about in which way the Round Tables of the districts contributed to the democratization process. In this context, against the background of common and different features it is most of all about the respective goals, ways of proceeding and opportunities of a successful activity of the 15 bodies as well as about the modes of cooperation with the state’s district institutions.
TD: Jahrgang 6, Heft 2009, 2, Seite 364–366
TD: Jahrgang 2, Heft 2005, 2, Seite 393–398
Es folgt die Zusammenfassung in englischer Sprache following the article short description